CONSCIOUS

The Curriculum Development of Human Clinical Trials for the Next Generation Biomedical Students
Vývoj vzdělávacích materiálů týkajících se humánních klinických studií pro studenty biomedicínských oborů
Projekt CONSCIOUS byl zpracováván v rámci programu ERASMUS+ pod vedením University of Pécs a ve spolupráci Masarykovy univerzity, University College Cork (Irsko), University Nova de Lisboa (Portugalsko) a University of Paris (Francie); asociovaným partnerem projektu byl ECRIN. Předmětem projektu CONSCIOUS byl vývoj výukových osnov a e-learningových materiálů pro pregraduální studenty biomedicínských oborů, a to se záměrem překlenutí mezer v odborném kurikulu pokrývajícím oblast klinických studií. V roce 2021 byl projekt úspěšně ukončen.
V rámci projektu CONSCIOUS vzniklo 14 e-learningových lekcí, které tematicky pokrývají základní znalosti a dovednosti důležité pro porozumění a provádění klinických hodnocení.
Témata e-learningových lekcí:
1. Co je to klinické hodnocení? (What is a Clinical Trial?) |
2. Proč jsou klinická hodnocení zlatým standardem? (Why are clinical trials gold standard?) |
3. Případová studie: Tuskegee Syfilis (Case Study: Tuskegee Syphilis) |
4. Etika v klinických hodnoceních (Ethics in Clinical Trials) |
5. Co by měli pacienti vědět – informovaný souhlas (What patients should know – informed consent) |
6. Formulování výzkumné otázky a definování cíle výzkumu (Equipoise; Forming a research question and defining the outcome) |
7. Fáze klinického hodnocení (Clinical trial phases) |
8. Designy studií 3. fáze (Phase 3 Trial Design) |
9. Protokol o klinickém hodnocení a formulář Case report form (Clinical Trial Protocol & Case Report Form) |
10. Čísla… velikost vzorku a proč je důležitý; interpretace výsledků (The numbers… sample size, why it is important, interpreting the results) |
11. Zdravotnické prostředky a pokročilé terapie (Medical Devices and Advanced Therapies) |
12. Management klinických hodnocení (Trial Management) |
13. Nežádoucí události a povinnosti hlášení (Adverse events and reporting responsibilities) |
14. Kritické zhodnocení randomizovaného klinického hodnocení, aneb „Jak číst článek“ (Critical appraisal of a randomized clinical trial – „How to read a paper“) |
* Všechny materiály jsou bezplatně přístupné v rámci výukové platformy. Pro vstup do výukové platformy stačí požádat o vygenerování přístupových údajů jednu pověřených osob uvedených na úvodní stránce projektu. Platforma rozšiřuje jednotlivé kapitoly o interaktivní prvky a praktické příklady pro aplikaci znalostí. Kromě e-learningových materiálů byly zpracovány i učitelské manuály, které mají poskytnout podporu lektorům, kteří se rozhodnou použít e-learningové materiály v lektorem-vedené výuce.
Kód projektu: 2018-1-HU01-KA203-047811
Období řešení: 1/2019 – 8/2021 (prodlouženo do 10/21)
Investor / Programový rámec / typ projektu: Evropská unie – Erasmus+ Klíčová akce 2: Spolupráce na inovacích a výměny osvědčených postupů; Strategická partnerství v oblasti vzdělávání, odborné přípravy a mládeže
Fakulta / Pracoviště MU: Lékařská fakulta
Hlavní řešitel projektu: doc. MUDr. Regina Demlová, Ph.D.
Spolupracující organizace:
- University of Pécs
- University College Cork
- Nova University Lisbon
- University of Paris
Zajímalo by Vás více? Máte nápad na použití ve výuce či samostudiu? Neváhejte nás kontaktovat!
PharmDr. Jitka Rychlíčková, Ph.D. | Projektová manažerka | rychlickova@med.muni.cz
