CONSCIOUS

The Curriculum Development of Human Clinical Trials for the Next Generation Biomedical Students
Vývoj vzdělávacích materiálů týkajících se humánních klinických studií pro studenty biomedicínských oborů

Projekt CONSCIOUS byl zpracováván v rámci programu ERASMUS+ pod vedením University of Pécs a ve spolupráci Masarykovy univerzity, University College Cork (Irsko), University Nova de Lisboa (Portugalsko) a University of Paris (Francie); asociovaným partnerem projektu byl ECRIN. Předmětem projektu CONSCIOUS byl vývoj výukových osnov a e-learningových materiálů pro pregraduální studenty biomedicínských oborů, a to se záměrem překlenutí mezer v odborném kurikulu pokrývajícím oblast klinických studií. V roce 2021 byl projekt úspěšně ukončen.

V rámci projektu CONSCIOUS vzniklo 14 e-learningových lekcí, které tematicky pokrývají základní znalosti a dovednosti důležité pro porozumění a provádění klinických hodnocení.

Témata e-learningových lekcí:

 

1. Co je to klinické hodnocení?
(What is a Clinical Trial?)
2. Proč jsou klinická hodnocení zlatým standardem?
(Why are clinical trials gold standard?)
3. Případová studie: Tuskegee Syfilis
(Case Study: Tuskegee Syphilis)
4. Etika v klinických hodnoceních
(Ethics in Clinical Trials)
5. Co by měli pacienti vědět – informovaný souhlas
(What patients should know – informed consent)
6. Formulování výzkumné otázky a definování cíle výzkumu
(Equipoise; Forming a research question and defining the outcome)
7. Fáze klinického hodnocení
(Clinical trial phases)
8. Designy studií 3. fáze
(Phase 3 Trial Design)
9. Protokol o klinickém hodnocení a formulář Case report form
(Clinical Trial Protocol & Case Report Form)
10. Čísla… velikost vzorku a proč je důležitý; interpretace výsledků
(The numbers… sample size, why it is important, interpreting the results)
11. Zdravotnické prostředky a pokročilé terapie
(Medical Devices and Advanced Therapies)
12. Management klinických hodnocení
(Trial Management)
13. Nežádoucí události a povinnosti hlášení
(Adverse events and reporting responsibilities)
14. Kritické zhodnocení randomizovaného klinického hodnocení, aneb „Jak číst článek“
(Critical appraisal of a randomized clinical trial – „How to read a paper“)

Všechny materiály jsou bezplatně přístupné v rámci výukové platformy. Pro vstup do výukové platformy stačí požádat o vygenerování přístupových údajů jednu pověřených osob uvedených na úvodní stránce projektu. Platforma rozšiřuje jednotlivé kapitoly o interaktivní prvky a praktické příklady pro aplikaci znalostí. Kromě e-learningových materiálů byly zpracovány i učitelské manuály, které mají poskytnout podporu lektorům, kteří se rozhodnou použít e-learningové materiály v lektorem-vedené výuce.

Kód projektu: 2018-1-HU01-KA203-047811

Období řešení: 1/2019 – 8/2021 (prodlouženo do 10/21)

Investor / Programový rámec / typ projektu: Evropská unie – Erasmus+ Klíčová akce 2: Spolupráce na inovacích a výměny osvědčených postupů; Strategická partnerství v oblasti vzdělávání, odborné přípravy a mládeže

Fakulta / Pracoviště MU: Lékařská fakulta

Hlavní řešitel projektu: doc. MUDr. Regina Demlová, Ph.D.

Spolupracující organizace:

  • University of Pécs
  • University College Cork
  • Nova University Lisbon
  • University of Paris

Zajímalo by Vás více? Máte nápad na použití ve výuce či samostudiu? Neváhejte nás kontaktovat!

PharmDr. Jitka Rychlíčková, Ph.D. | Projektová manažerka | rychlickova@med.muni.cz